AppleHub Logo
اپل هاب: اخبار محصولات اپل

اپل قصد دارد پردازنده اختصاصی برای مک بسازد

به گزارش اپل هاب به نقل از بلومبرگ، اپل در حال برنامه ریزی برای حذف تراشه های Intel از رایانه های مک خود در اوایل سال 2020 و جایگزین کردن آنها با پردازنده های اختصاصی طراحی شده در شرکت اپل به همان روش تولید پردازنده های آیفون و آیپد میباشد.

شرکت اپل

این طرح که توسط بلومبرگ گزارش شده است، برای چندین سال شایعه شده است که اپل در حال طراحی تراشه های بیشتری برای دستگاه های ساخته شده خود است. سری A پردازنده های این شرکت، که در حال حاضر توسط تراشه های Bionic A11 ادغام شده اند بر اساس معماری شرکت ARM بریتانیا میاشند و در آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X، توسط این شرکت مورد استفاده قرار گرفته اند. این شایعات باعث شده تا قیمت سهام اینتل 6 درصد کاهش یابد.

این رویکرد اپل "هنوز در مراحل اولیه توسعه است"، اما اپل قصد دارد تا مک را به همان معماری یکپارچه تبدیل کند تا تمام دستگاه های دیگر اپل با یکدیگر و بصورت یکپارچه کار کنند.

اپل پس از سال ها که ساخت کامپیوترهای خود را توسط معماری PowerPC IBM انجام میداد در سال 2005 اعلام کرد که با اینتل همکاری خواهد کرد. اپل در سال 2006 نیز برای اولین بار با MacBook Pro وارد همکاری با اینتل شد.
این تغییر نیاز به یک برنامه چند ساله ای داشت تا بتواند برنامه های بسیاری را توسط توسعه دهندگان اپل بازنویسی کند و شرکتی بنام Rosetta شبیه سازی را عرضه کرد که کد های قدیمی تر را در سرعت های پایین تر اجرا می کرد. اگر اپل مجددا تصمیم به تغییر معماری مبتنی بر معماری ARM بگیرد، احتمالا همین برنامه چند ساله دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

اپل

هرچه شرکت اپل درحال تبدیل شدن به بزرگترین شرکت در جهان میباشد، توانسته تا وابستگی خود به دیگر شرکت ها را کاهش دهد. تراشه های سری A که برای اولین بار در آیفون ها استفاده شده، با استفاده از ترفندهای جزئی در دستگاه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. A10 آیفون 7 در حال حاضر در 2018 iPad و 2017 Apple TV مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که تراشه A8 آیفون 6 نیز در HomePod استفاده می شود.

 

 

نظرات