AppleHub Logo
اپل هاب: اخبار محصولات اپل

نگاهی کوتاه و گذرا به سیستم عامل iPadOs

اپل در مراسم رویداد WWDC 2019  که هر ساله توسط شرکت اپل برگزار میشود، سیستم‌عامل جدید iPadOS را با ظاهری متفاوت و قابلیت‌ های کاره همزمان جدید و بهبود یافته برای آیپد معرفی کرد.

 

اپل در جریان نطق WWDC 2019 خبر از یک به‌ روزرسانی نرم‌ افزاری بزرگ و متفاوت برای تبلت‌های iPad داد. از این پس سیستم‌عامل آیپد با نام جدید iPadOS، با مجموعه‌ ای از ویژگی‌ های جدید و ظاهری متفاوت از سیستم‌ عامل آیفون توسعه و بروز رسانی خواهد شد.

اپل پیش از این هرساله در به‌ روزرسانی‌ های iOS قابلیت‌ های چندکاری بیشتری برای افزایش کاربری تبلت‌ های آیپد عرضه کرده‌ بود، اما این قابلیت‌های هر از گاهی باعث می‌شدند کاربران در استفاده از ژست‌ های لمسی iOS هنگام استفاده از آیپد و آیفون دچار سردرگمی شوند.

سیستم‌عامل iPadOS از صفحه‌ی هوم متفاوت، مجهز به ویجت (دقیقا مشابه با ویجت‌ های موجود در نوتیفیکیشن سنتر iOS) استفاده خواهد برد. اپل همچنین در سیستم‌ عامل آی پد او اس ژست‌ های حرکتی جدیدی برای جا به‌ جا شدن بین اپ‌ ها و اجرای هم‌ زمان آن‌ ها درکنار یکدیگر استفاده می‌کند.

توسعه‌ و عرضه ی iPadOS تنها برای اجرای اختصاصی روی تبلت‌ های آیپد خواهد بود که این آزادی عمل را به دولوپرهای اپل می‌دهد تا آن را مستقل از iOS برای دستگاه‌ های لمسی با صفحات بزرگ شخصی‌ سازی کند. اپل پیش از این نیز با توسعه‌ی سیستم‌ عامل‌ های watchOS، tvOS و macOS، توسعه‌ی هم‌ زمان سیستم‌ عامل‌ های متعدد برای دستگاه‌ های متفاوت را در دستور کار خود قرار داده است.

از ویژگی‌ های جدید iPadOS می‌توان به اپلیکیشن Files بهبود یافته با حالت نمای ستونی (چیزی شبیه به ظاهر Finder در سیستم‌عامل macOS)، قابلیت استفاده از صفحه‌ کلید کوچک و شناور، امکان به‌ اشراک‌ گذاری پوشه‌ ها در iCould Drive و نمایش محتوای حافظه‌ های خارجی مانند فلش و کارت میکرو SD در اپ Files اشاره کرد.

 

 

اپل همچنین مرورگر سافاری آیپد را با قبلیت‌هایی شبیه به نسخه‌ی دسکتاپ و دانلود منیجر پیشرفته‌ تر به‌ روزرسانی خواهد کرد. ۴۰ کلید ترکیبی میانبر جدید، کنترل‌ های اندازه‌ی فونت، تنظیمات مستقل هر سایت، سازگاری بیشتر با وب اپ‌ ها (مانند Google Docs) و گزینه‌های پیشرفته هنگام آپلود تصاویر، از جمله ویژگی‌ و امکانات جدیدی هستند که اپل قرار است آن‌ ها را به مرورگر سافاری در سیستم عامل iPadOS خود اضافه کند.

در راستای نزدیک‌ تر کردن سیستم‌ عامل آیپد به macOS و کاهش‌ دادن محدودیت‌ هایی که کاربران تبلت‌ های آیپد پیش از این هنگام تولید محتوا با آن رو‌ به‌ رو بودند، اپل قرار است قابلیت استفاده از فونت‌ های مختلف در اپلیکیشن‌ها را از طریق دریافت فونت از اپ‌ استور امکانپذیر کند. قابلیت کپی و پیست هم با ژست حرکتی «گرفتن با سه‌ انگشت» (three fingers to pinch) برای کپی کردن و «گسترش سه‌ انگشتی» (three-finger spread) برای پیست کردن، قابل استفاده خواهد بود.

 

استفاده از قلم اپل هم در iPadOS بهینه‌ تر خواهد شد. اپل اعلام‌ کرده‌ است که تأخیر Apple Pencil را از ۲۰ میلی‌ ثانیه به ۹ میلی‌ ثانیه کاهش خواهد داد و جعبه‌ رنگ استاندارد اپل هم با به‌ روزرسانی جدید خود به اپلیکیشن‌های ثالث اجازه خواهد داد تا ازطریق یک API با نام PencilKit از کنترل‌ های جدید استفاده کنند.

همچنین از این پس اگر قلم اپل را از گوشه‌ی صفحه‌ ی نمایش آیپد به‌ سمت داخل بکشید، اسکرین‌ شاتی از صفحه گرفته می‌شود که بلافاصله می‌توانید با قلم روی آن یادداشت کنید.

از دیگر قابلیت‌های مهمی که با iPadOS عرضه خواهد شد، امکان باجرا نمودن اپلیکیشن ها در دو پنجره‌ ی مجزا به‌صورت هم‌ زمان است. این ویژگی که Split View نام دارد به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای مثال دو فایل ورد را به‌صورت هم‌زمان درکنار یکدیگر باز کنند و به ویرایش و انتقال متن بین آن‌ها بپردازند. علاوه‌ بر ویژگی‌ هایی که تا به‌ اینجا به آن‌ ها اشاره شد، بسیاری از ویژگی‌های iOS 13 مانند «حالت تیره» و ثبت‌نام با حساب اپل در اپلیکیشن‌ها را نیز می‌توان در iPadOS استفاده کرد.

 

تمامی این ویژگی‌ ها باعث تمایز iPadOS از سیستم‌ عامل دستگاه‌ هایی با فرم‌ فاکتور کوچک‌ تر مانند تلفن‌ های هوشمند می‌شود و به اپل این امکان را می‌دهد تا بتواند تجربه‌ی کار با تبلت و صفحات بزرگ را به‌صورت مستقل از iOS برای کاربران آیپد بهینه کند.

 

سیستم‌ عامل iPadOS از همین امروز ازطریق developer.apple.com برای توسعه‌ دهندگان در دسترس قرار دارد و نسخه‌ی بتای عمومی آن تا اواخر ماه جاری میلادی ازطریق beta.apple.com دراختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. iPadOS از پاییز امسال به‌ صورت رایگان برای کاربران iPad Air 2 به بعد، آیپد نسل ۵ به بعد، iPad mini 4 به بعد و تمامی مدل‌ های iPad Pro در دسترس خواهد بود.

نظرات